Powrót

Genesis

Kraj produkcji: Polska
Kategoria wiekowa:
Genesis
Geneza zespołu GENESIS jest bardzo. Młodzi, uczniowie słynnej w Wielkiej Brytanii szkoły z internatem Charterhouse School – Peter Gabriel, Tony Banks i Chris Stewart, postanawiają zrobić w swoim życiu coś ciekawego. W radioodbiornikach słyszą codziennie piosenki i melodie The Beatles, The Shadows, The Hollies i innych znanych kapel. Zakładają zespół GARDEN WALL, szybko dogadują się z Mike’m Ruthefordem i Anthony’m Phillipsem grającymi w konkurencyjnej szkolnej kapeli pod nazwą ANON i tak powstaje zespół NEW ANON, przemianowany wkrótce na GENESIS.

 Pierwsze single, a później (1969) pierwszy album nie odniosły dużego sukcesu. Zbyt dużo było na nich pomysłów żywcem przejętych z The Moody Blues, czy Bee Gees. Nie zniechęciło to młodych artystów, którzy postanowili porzucić naukę i skoncentrować się całkowicie na tworzeniu muzyki. Efektem była nagrany i wydany w roku 1970 album „Trespass”, który nosił już wyraźne piętno indywidualności jej twórców.

Po ukazaniu się „Trespass” w składzie GENESIS dokonała się zmiana, która w przyszłości doprowadziła do zakończenia najważniejszego etapu istnienia grupy. Do Petera Gabriela, Tony Banksa i Mike’a Rutheforda dołączyli: gitarzysta Steve Hackett i śpiewający perkusita Phill Collins. Po tej zmianie nastąpił najbardziej twórczy i pełen sukcesów  okres działalności GENESIS zaznaczony albumami: „Nursery Cryme”, „Foxtrot” (arcydzieło!), „Selling England by the Pound” i wieńcząca ten etap rock-opera „The Lamb Lies Down On Broadway". Ten ostatni tytuł do dziś wzbudza olbrzymie emocje, przez jednych uważany za skończoną doskonałość, przez innych za definicję kiczu. I chyba właśnie ten niejednoznaczny odbiór albumu oraz towarzyszącej mu trasy koncertowej doprowadził do frustracji Petera Gabriela, który postanowił odejść z GENESIS.

Dopiero na początku lat 80’tych grupa GENESIS odzyskała popularność z okresu, kiedy jej frontmanem był Peter Gabriel. Faktem jest także, że dokonania trio (od 1977 roku) Collins, Rutheford, Banks poszły w zdecydowanie bardziej komercyjnym kierunku niż artystyczne koncepcje Gabriela, ale była to komercja w najlepszym z możliwych rodzaju. I jeszcze jednym faktem jest, że utwory, jakie znalazły się na albumach: „Abacab” (1981), „Invisible Tuch” (1986) i „We Can’t Dance” (1991), są dzisiaj zdecydowanie częściej przypominane przez stacje radiowe i programy telewizyjne niż te z początku lat 70'tych.

Oglądaj online